lördag 31 oktober 2009

Skärpning O´Learys!

Fredag.
Liveband med kompisars kompisar som spelar.
Allt dock spolierat av en servitris som inte kan hantera stress.

Nu har det hänt.
För första gången någonsin.
Jag har blivit utslängd från ett ställe som serverar alkohol. Ställets namn: O´Learys i Örebro. Person ansvarig servitrisen: Anders Nilsson – om det nu är hans rätta namn. I varje fall var det namnet som vakten ”Janne” uppgav.
Anledning?
Ja, jag stod i vägen för serveringspersonalen…
Jo, du läste rätt.
Jag stod i vägen för serveringspersonalen när jag lyssnade på bandet Westcoast.
Därför ombads jag lämna lokalen omedelbart.

Kvällen som sådan inleddes hemma hos min kompis Tommy och hans flickvän Lisbeth. Förekom det ansenliga mängder alkohol?
Allt är förstås en tolkningsfråga, men en kopp kaffe, ett glas rödvin á 25 centiliter, ett glas starköl á 25 centiliter (samma glas som användes till rödvinet) och tre glas vatten. Lägg till detta tre chockladkulor rochér mellan halv åtta och kvart över tio på kvällen.
Berusad?¨
Knappast…
Onykter?
Ja, precis så onykter man kan bli på angivna mängd alkohol.

Taxi in till O´Learys och kö i 20 minuter innan vi släpptes in.
Måste dock påpeka att det redan i kön in till O´Learys var en otrevlig stämning. Vi knuffades bryskt åt sidan av vaktpersonal för att få en gång ut/in från O´Learys bredvid kön.
Något vänligt ”var vänlig stå till höger i kön, mot den högra väggen” förekom inte. Bara knuffas.
När jag sedan beställde kvällens första och, som det sedan visade sig, även sista öl hörde jag inte vad personalen sa i baren eftersom musiken DJ:en spelade var tokhög. I stället pekade hon på kassaapparatens summa.
Sedan försökte vi, det vill säga jag, Tommy och Lisbeth ta plats framför bandet. Detta var lättare sagt än gjort eftersom det var knökfullt.

Jag gillar livemusik och samtalade med Tommy om bandet när någon i min ögonvrå skriker åt mig att ”flytta på dig! Jag ska fram här!”.
Jag svarade.
– Tyvärr! Går inte. Jag har en trappsteg framför mig och personer framför mig. Du får gå runt.
Jag tänkte inte mer på detta tills en vakt kommer fram till mig och säger.
– Du ska ut härifrån! Du får avlägsna dig från lokalen! Nu!
Så…
Vakten hade alltså blivit tillsagd att slänga ut mig av personen som skrek ”flytta på dig! Jag ska fram här!”. Denna person var tydligen servitrisen Anders Nilsson.
Efter diverse argumentering med vakten ”Janne” om det som inträffat lämnade vi O´Learys.

Jag kan förstå att det är stressigt och jäktigt att arbeta på ett ställe som O´Learys, men detta kräver också en viss typ av människa - en mycket stresstålig människa.
Men att reagera som servitrisen Anders Nilsson gör man inte.
Aldrig!
Om det nu är trångt och stressigt så är det definitivt inte besökarnas fel.
Och man ska definitivt inte slänga ut besökare på grundval av att de ”står i vägen”.
Tror inte jag någonsin blivit så illa behandlad på en ”krog” i Örebro.
Absurt!
Nej, O´Learys, skärpning!
Anställ personal som vet hur man uppför sig och som kan hantera en krogmiljö.

Ps
Fick just ett mobilsamtal från Tommy som pratat med servitrisen Anders Nilsson som nu visade sig heta Felix. Vi, jag och Tommy, ska ha ett möte med denna Felix och ansvarig barchef.
Enligt uppgift från Tommy skulle vakten ha känt sig hotad av oss och därför bett oss lämna lokalen.
Möte 14.00 O´Learys 31 oktober 2009.
Ska bli mycket intressant…
Ds

11 kommentarer:

Rocky B sa...

Hahah Huligan Uffe!! Va bandet bra då`?

Rocky B sa...

Hängde smockan i luften? Kommer ihåg när nån försökte tränga sig i toa kön herrans många år sen. Kanske vakten minndes haha

Tjuren från Bronx sa...

Får väl hoppas dom ber om ursäkt Skulle vara intressant o höra Felix och vaktens version av det inträffade intermezzot i en stressig högljud arbetsmiljö. Är lika dumt som poliserna som begärde skadestånd när dom omhändertog en stökig fyllerist. Är deras kall Tänk om snabbköpskassörskan börja gorma o svära när det vart kö vid kassan.

Anonym sa...

Har dom sytt in dig ? Mötet?

Uffe sa...

Mötet ställdes in av barchefen "som inte hade tid".
Bandet var utmärkt - det lilla jag hörde innan jag slängdes ut...
Vad det gäller den där toakön så handlar det om sluten av 1980-talet och dåvarande Dr Z. Anledningen då var att jag upplyste en person,som trängde sig,om att det var kö och svaret jag fick var en tjuvsmäll på halsen.
Då såg jag rött och svarade med en rak höger som golvade fanstyget!
Hade fredagskvällens incident varit för 20 år sedan hade jag blivit oxtokig och rensat hela O´Learys från felaktigt pottränade servitriser..,
Få en ursäkt från O´Learys... skulle inte tro att det finns på världskartan...

Anonym sa...

Men va fan!!!??? Jag som alltid tyckt att O'Learys var ett bra och trevligt ställe. Disapointed! Såg i ett nyare inlägg att mötet blev inställt? Inget nytt datum? Om inte tycker jag du ska kräva det. Du blev ju riktigt orättvist behandlad, det finns ingen ursäkt för vad som hände, OM du inte nu VAR hotfull mot vakten, vilket jag iofs betvivlar. Stå på dig!

Anonym sa...

Vi håller på dig.

Uffe sa...

Inget nytt möte i sikte... ännu mindre någon ursäkt.
Hotfull?
Jag?
När en vakts grundinställning är "Du ska ut! Nu!" så blir man ju inte precis glad. Men hotfull!? Snarare väldigt ifrågasättande, vilket båda jag, Tommy och Lisbeth blev. Hade vakten haft lite fingertoppskänsla och studerat lite psykologi så hade det aldrig blivit något "bråk" eller att han känt sig "hotad". Men när 193 centimeter och två huvuden längre (än vakten) T. Bagari mullrar igång så kan det ju verka lite omskakande, särskilt som det drillats en del i argumentationsteknik genom åren...
Vaktens världsbild blev nog lite "störd" när det också visade sig att jag var nyktrare än 98 procent av O`Learys besökare i fredags...
Det vore väldigt spännande med deras version av vad som hände i fredags. Onekligen.

Anonym sa...

Onekligen. Men det verkar vara locket på, eller?

Tjuren från Bronx sa...

Ska du/ni ut nått i helgen Hjelting?

Uffe sa...

Jag har mina "troll" i helgen och då blir det ingen utgång.
Jag blir ju bara utkastad i alla fall...