söndag 25 oktober 2009

Dryga Cissi

Har hållit lite på det här inlägget.
Men jag känner att jag inte längre kan hålla tillbaka.
Så…

Förra veckan satt Svenska Filminstitutets chef Cissi Elwin i någon av tv-sofforna hos SVT eller TV4. Har lyckats förtränga i vilken soffa och vilken kanal.
Där satt hon i varje fall och såg enormt stolt ut.
Varför?
Jo, frågan var baserad på den kritik hon fått genom att bara anställa kvinnliga chefer på filminstitutet och frågan löd helt enkelt ”Varför?”.
Och svaret löd:
– Jag har helt enkelt inte hittat några män som är kompetenta nog!
Jaha…
Cissi Elwin sa det som ingen man någonsin skulle komma undan med i Sverige anno 2009. Hade en man fått kritik för att han enbart anställt män som chefer och svarat ”Jag har helt enkelt inte hittat några kvinnor som är kompetenta nog”, ja då jävlar hade drevet manglat den stackarn till köttfärs.
Men nu var de en kvinna som sa att det inte finns några kompetenta män och då är det tydligen helt okej. Så f-n heller!
Sådana här uttalanden är INTE okej vem som än uttalar dem!
Det ska vara rätt person på rätt plats, med rätt utbildning och rätt erfarenhet. Det ska INTE vara upp till någons eller någras godtycklighet vem eller vilka som anställs. Det SKA vara baserat på kompetens. Inget annat!
Nu kanske det är så att det inte har funnits några ”kompetenta män” i urvalen till tjänsterna på Svenska Filminstitutet, men… skyll inte på mig att det nu florerar dubbade tyskar i var och varannan svensk filmproduktion.
Skyll på Cissi.
För övrigt skulle hon aldrig ha fått sätta sin fot på SVT om hon inte varit dotter till journalisten Göran Elwin. Att sedan gå från att vara chefredaktör på ICA-förlaget till chef för Svenska Filminstitutet… jag det vore som om Lagerbäck gick från att coacha landslaget till att bli sportchef för Barcelona. Det finns liksom inte på världskartan, men det finns i Sverige anno 2009…

Ännu ett inlägg om genus som otänkt får mig in på tankar om genusforskning och vad en person jag en gång kände sa.
– Genusforskning… ja det är 2000-talets svar på frenologi! Om 200 år kommer människor i framtiden att skratta sig lika fördärvade åt vår tids genusforskning som vi gör åt det absurda med frenologin.
Och… vi vet ju vad frenologin gav näring åt. Undrar just vilken form av världskrig genusforskningen kommer att starta…

5 kommentarer:

Henomarenisten sa...

www.youtube.com/watch?v=FaKludxjk2E


Appråpå Frigolit forskningen Var det inte han Freud som kom fram till att kvinnorna har 30% lägre hjärnkapacitet än männen? Eller vare tvärtom? hmm.. :P

Anonym sa...

Bra skrivet Uffe!

Bie Blues Band sa...

Klockrent inlägg, brukar fundera i samma banor. När kvinnor gör dessa uttalanden är det girlpower, när de går på Ladies Night är det bara fräckt och lite styggt. Men vi är gubbslem. Inte mycket till kreativitet eller utveckling.

Uffe sa...

Jag tycker vi tar The Playboy Mansion till Conventum och så öppnar vi strippbar på Stortorget. Vi kan kalla stället "Titties"... Och så vill jag ha "Boys Night" med lättklädda damer på Ritz!
Näää, skulle man göra det skulle det där drevet mangla en till köttfärs, både bokstavligen och symboliskt, fyskiskt och psykiskt. När vi sneglar på Pamela Andersson är vi gubbslem, sneglar en feminist på Martin Stenmarck är det bara PK. Missförstå mig inte nu. Jag är FÖR jämlikhet, jag är för lika lön för lika arbete oavsett kön, jag vill ha fler kvinnliga supergitarrister och jag kommer alltid att tycka att The Donnas sopar scengolvet med Sahara Hotnights. Men...
Vi måste få stopp på det där ohämmnade huggandet på oss som är runt 40, heterosexuella och män. Vi blir alltid bortsållade eftersom vi ska vara i någon sorts majoritet. Det är vi som blir diskriminerade anno 2009. Det är vi som blir omåkta av blonda bimbon med silikon både i bröst och bakom pannben, därför att det ska kvoteras. Detta är rent vansinne! Företagen gräver sin egen grav och Sverige tappar i kompetens. Icke behöriga får jobb de inte ska ha och kvalificerade nekas anställning just på grund av att de är män.
Dags att stampa på bromsen grabbar!

Storken sa...

Har bromsat så förb.. att jag fått blånaglar ! Ulf finns mansjouren kvar i stan? Tredje statsmakten är livrädd för o skriva det du skrivit. Äntligen nån som tortads tagit bladet ifrån mun och sagt som det är

Mycket bra gjort !!