fredag 9 oktober 2009

I kväll O´Learys

Fredag.
För vissa första skymten av helgen.
För andra party.
För några musik.

Drullade in i basisten Fredrik Warnicke utanför ICA härom dagen. Han med nappdämpad son under armen. Jag med mina troll med varsin banan i högsta hugg.
Vad pratar man om?
Musik givetvis.
Det visade sig att han spelade i Shamrocks och att de skulle uppträda på O´Learys. Kul! Alltså samma Shamrocks som min lunchkompis Tommy Bender lirar i. Fanken vad världen är liten.
Fredrik lovade enbart covers, inga egna låtar, av band som The Pogues och Flogging Molly.
Genusperspektiv på det här?
Tja... I Flogging Molly spelar Bridget Regan violin, klassisk gitarr, olika former av flöjt och sjunger.
I The Pogues spelar Cait O'Riordan. I varje fall har hon gjort det... och The Pogues är det enda band som undertecknad någonsin, första och sista gången, dansat irländsk jigg till... Hände på Roskildefestivalen för typ 20 år sedan...
Så... typ 14 - 2 till männen. Men det är så musikvärlden ser ut.
Hur många kvinnor som ingår i Shamrocks?
Jag bryr mig faktiskt inte, utan utgår från VAD och HUR de spelar.
Detta oavsett kön!

Shamrocks på O´Learys i kväll fredag klockan 22.30 på scenen.





2 kommentarer:

Unknown sa...

tjena Uffe kul att du skriver om oss :) Bara ett litet tillrättaläggande... Vi heter endast Shamrock. The Shamrocks är ett annat örebroband, om de finns kvar...

Ses ikväll?
mats

Uffe sa...

Hej Mats! Har korrat. Har barnen denna vecka. Så det får bli någon annan gång. Hoppas ni lirar snart igen, då kommer jag.