måndag 5 oktober 2009

Demian i Örebro

Född 1957 i Halmstad.
Heter egentligen Lars Bengtsson.
Mer känd som Lars Demian.

Minns när jag körde närradio i slutet av 80-talet och början av 90-talet. En dag damp en skiva ned i postfacket från något skivbolag. ”Pank” stod det på omslaget och jag tänkte ”ja, vem fanken har inte varit det…”. Det var somliga, nämner ingen vid namn, som fnös föraktfullt åt skivan med kommentaren ”Ingen kör visor på svenska nu! Helt ute!” och så försvann personen in i studion för att skapa nästa hitlista på radiostationen, som vanligt med fejkade omröstningar…
Personligen blev jag bara nyfiken. Spelade skivan och fastnade för låten ”Alkohol”. Så jäkla bra att det inte var sant! Sedan körde jag ”Alkohol” i alla mina sändningar. Popsnöret med ring och fjäder i örat bara fnös… och intervjuade Carola i stället för ”hon var ju så braaaa!”.
Sedan gick det några år.
Var festivalgeneral för Vis & Poesifestivalen i Wadköping. Jag kontaktade Lars Demian som tyvärr var bokad den helgen, men som sa att han gärna kom och spelade i Örebro någon annan gång. I stället blev det Stefan Sundström, Johan Johansson, Karin Rehnberg och Kjell Höglund som kom efter att deras turné med uppsättningen ”Bland skurkar, helgon och annat folk” egentligen var slut. På väg hem stannade de till i Wadköping. Mycket trevliga personer allihop! Konserten var gratis, för de som var publik. Jo… visst ja… de hade med sig en liten rödhårig kille som slog på akustisk gitarr. Lars hette han visst. Winnerbäck var efternamnet.
Sedan gick det några år till.
Lars Demian kom på besök på dåvarande Ritz, som inte har något med nuvarande Ritz att göra, och spelade. Jag recenserade för en lokaltidning vi alla kan namnet på, men som inte nämns med namn här.
Tyvärr hade dåvarande redaktör stållat till det… igen… inget ovanligt, snarare regel än undantag och skickat två recensenter. Den andra recensenten blev så förbannad att han slutade. Det borde jag också ha gjort…
Konserten med Lars Demian var rent magisk.
Nu kommer han till Örebro igen.
Onsdag, Konserthuset klockan 19.00
I bagaget har han plattan ”Att inte vara Pär Gezzle”.
Näää… vem sjutton vill vara det?


Inga kommentarer: