fredag 9 oktober 2009

Rattar

Någon på Ahlgrens har tänkt till.
Fast… det blev kanske inte så bra…
Dock kan jag inte låta bli att le lite.

OBS! Detta är ett inlägg långt bortanför både film och musik, men jag kan bara inte låta bli.
Särskilt efter kritiken på genusperspektivet i min blogg.
Rosa Bandet-kampanjen är Cancerfondens insamling till stöd för forskningen kring bröstcancer. De som stödjer och vill visa att de stödjer insamlingen har ett litet rosa band på sig. På Cancerfondens sajt har man hittills fått in över 350 000 kronor och insamlingen pågår oktober månad ut. En behjärtansvärd aktion som ska stödjas så mycket det går!
Dock…
Cancerfonden och Rosa Bandet-kampanjen samarbetar med Ahlgrens. Ja, du vet, de som gör Läkerol och ”Sveriges mest köpta bil” sedan 1953. Drygt en miljard av dessa godisbilar har vi svenskar satt i oss sedan dess. För några år sedan kom det ”tillbehör” till dessa bilar. Påsar med däck, rattar och husvagnar fanns helt plötsligt att köpa. Däcken är faktisk riktigt goda. Lakritssmak.
Men… nu har någon på Ahlgrens tänkt till lite. Det blev kanske inte helt rätt eller så är det bara jag som har lite vild fantasi.
I samband med Rosa Bandet-kampanjen för forskningen kring bröstcancer säljer nu Ahlgrens rosa påsar med rosa… rattar…
Öhhh…
Är det bara jag som reagerar eller?
Ska man skratta?
Ja… jag gör nog det lite i smyg. Undrar just hur PK detta kan vara.
Men jag ser fram mot Ahlgrens nästa steg där de gör en påse ”tillbehör” till förmån för prostatacancer.
Får jag föreslå en påse växelspakar?

6 kommentarer:

Chevy sa...

haha ja verkligen genomtänkt ska fan köpa en påse imorgon o stödja ratt tillverkarna , vet redaktören hur mycket rosa bandet får av mig då resp tillverkaren?

Chevy sa...

Visste redaktören att Röda Korsetts Generalsek då för några år sen tjäna 900 000:- per år Var visst prinessan Christina När jag läste det sluta jag köpa tombola lotter tom. Tombola tanten vart förvånad när jag berätta detta som givetvis fortsatte blunda.

Uffe sa...

10 procent av försäljningen går till Rosa Bandet.
Prinsessan Christina... ja, det ingår väl i tävlingen "Den som har mest när han dör vinner...".
Bara att beklaga. Borde vara ideellt arbete eller så är det bara ett sätt att dryga ut social bidra... fö´låt apanaget ytterligare.

Chevy sa...

Ska jag skratta eller gråta fråga jag flickan i luckan o lade fram påsen. -Skratta ! svara hon illmarigt. -Men är ju Rattar sa jag -Jaa gillar du inte bröst fråga hon? Joo flämt' Ulf hon tyckte det var kuligt är som sagt genomtänkt marknadsföring Inga duvungar som jobbar på karamellfabriken.

Men nu nog bör redaktören kolla sitt källmaterial enligt pålitliga källor går 10% av Överskottet!! till insamlingen Faktiskt torde det kanske bli i slutändan circus 4promille av 20 lappen påsen kostade.När tillverk och försäljningsvinst avdragits Således 8 öre per påse Men bättre än inget.
Frälsningsarmens insamling via Myrorna gick ju jämt ut när löner hyror etc betalats 0:- till välgörenhet Undra om dom fortfarande har 90 nr? Goda? Rattar näää Men för den goda sakens skull okej.

Janne sa...

Rosa rattar med bismak...
Jodå nog förtjänar "välgörenheten" att granskas under lupp. Själv bojkottar jag Rädda Barnen sedan många år. Deras generaldirektör skrek ut sin indignation (profithunger?) i en TV-debatt. Han visade stort förakt mot privata/ideella krafter som samlade in pengar mm. Som exempel gavs då att det var förkastligt att privatpersoner samlade in leksaker, kläder och pengar till barnhem i forna östblocket. Detta levererades oavkortat direkt av volontärer på plats. Optimal verkningsgrad kan man tycka... Detta ansåg sig Rädda Barnen ha ensamrätt att få göra. Avbräcket till RB:s organisation skulle vara motiverat av det iaf var ett arbete utfört av riktiga hjälparbetare istf amatörer som inte visste vad som var bäst...
Rädda Barnen, nja snarare då rädda generaldirektörens feta lön !!!
// Janne
PS. En liten vink till Hr redaktören... onsdag 21/10 fel datum för konsert Hallsberg Jazz o Bluesklubb... DS.

Uffe sa...

Jag är en ständigt förvirrad individ och ska genast ändra datum på konserten. Bra att ni läsare påpekar mina fadäser!
Och... feta löner till de som sysslar med insamlingar till "behövande" har och kommer alltid att ha en fadd smak. Usch!