onsdag 7 oktober 2009

Könskvotering

Har fått kritik.
Har även mist en inkomstkälla.
Varför?
Jag skriver för lite om kvinnor.

Så här ligger det till: mer än 95 procent av de filmer jag får som recensionsexemplar och tittkopior är gjorda av manliga regissörer och med män i huvudrollerna. Tittar man sedan på mitt kalendarium över musikutbudet i Örebroregionen så är två av 24 konserttillfällen med kvinnor i centrum.
Jag ska alltså skriva mer om kvinnor…
Hur i hela friden ska det gå till?
Det är så här verkligheten ser ut. Tyvärr.
Att det sedan finns personer som anser att man ska skriva utifrån en tänkt vision om ”hur det borde var”, ja… det är något helt annat.
Nu är det defacto så att Clas Yngström inte har en kvinnlig basist eller trummis. Även om han kanske skulle vilja. Han väljer att spela med dem han tycker är bäst och som passar i bandet… Världsgitarristen IA Eklundh kommer på besök till Örebro nästa vecka. Han är visserligen rejält långhårig… men kvinna? Njaee… skulle inte vilja påstå det.
Det är så här musik- och filmbranschen ser ut.
Det är inget jag bestämmer över, även om jag skulle vilja se betydligt fler kvinnliga rockmusiker på scenerna i Örebro.
När Anders Damberg på Najs Prajs släppte nyheten om att countryartisten Eilen Jewell var på ingång till Örebro var jag först att skriva om detta av alla.
När munspelaren Kellie Rucker kompades av Pelle Lindberg Band på Flashboda Rock- och Bluesfestival tidigare i år blev jag helt salig. Hon var den klart bästa akten på hela festivalen! Givetvis på bild och med text om i bloggen.
Att jag inte skrev om Ane Brun berodde dels på att jag inte kan relatera till hennes musik, dels därför att jag inte vet ett dyft om artisten och så är jag faktisk också uppskuren härs och tvärs över magen som hållits ihop av 35 plåtklämmor. Jag orkade helt enkelt inte.
På det lokala planet (Örebro) finns det exempel på recensenter som prioriterar musik för att det är kvinnliga musiker som spelar och missar att det inte är könet som ska sätta betyget utan prestationen. Och detta för en lokal tidning vi inte nämner vid namn i denna blogg. Betygskriteriet är att ge så lite pluspoäng som möjligt för band med enbart män och så mycket som möjligt till kvinnorna. Man sätter helt enkelt betyg efter kön och INTE av vad som presteras på scenen. Detta är något jag inte vill befatta mig med. Helt enkelt därför att det är rent absurt agerande.
Frågade en annan bloggare, Antichrister, hur sjutton jag ska göra för att få in mer kvinnor i texterna på bloggen.
-Skriv om lesbisk porrfilm, blev Antichristers svar…
Jaha… ja, om jag gör det vore det som att slå in sista spiken i kistan, även om det är en kul idé, är det så politiskt inkorrekt det bara går att komma. Så det kommer jag INTE att göra. Måste finnas en annan lösning.
Så…
Läsare.
Någon som har en bra idé hur man för in och skriver mer texter om kvinnor där de inte finns?
Ska jag börja bojkotta allt som görs av män, eller?

4 kommentarer:

Antichrister sa...

Bra inlägg.

Visst det kanske ÄR kontroversiellt ämnet i sig, men en journalist kan ju inte hitta på saker bara för att det "ska vara" på ett speciellt sätt.

Sen finns det väl inga fel på lesbisk porrfilm? Eller är det namnet i sig? Erotisk lesbisk sex? genussex? Feminisktisk sex? Feministisk visuell erotisk kärlek?

Uffe sa...

Är man MAN, + 40, heterosexuell och gillar tung gitarrmusik så ska man i Sverige av i dag alltid stå tillbaka för unga, silikonpumpande blondiner med äppelmos bakom pannbenet... även om de knappt kan stava till sitt eget namn.
Jämlikhet? Unga feminister av i dag är inte intresserade av jämlikhet. De vill vinna den så kallade könskampen. Inget annat. Och det till varje pris...

Sedan Antichrister får du titta på precis vilken sorts film du vill ;-) Det lägger jag inga moraliska värderingar på. Men du har nog rätt. Det är namnet som det är "fel" på. Själva ordet porrfilm är väl för manligt...

Anonym sa...

Jag tycker att du ska börja såga allt med och av män och hylla allt med och av kvinnor. Är det inte så man gör i Allehanda?

Uffe sa...

Anonym... du nämnde just den där tidningen jag inte vill nämna vid namn och vars kultur- och nöjesredaktion nu är en riktig hönsfarm.
Att sätta betyg på konserter efter vilket kön som står på scenen är helt absurt!
Men det är väl så man ska göra i dagens Sverige. Sverige är nog det enda land i världen där man kan diskriminera män just för att de är män. Snart dags för ett upprop där vi män säger ifrån att vi inte accepterar att bli sparkade åt sidan av lollor med äppelmos bakom pannbenet!