tisdag 18 augusti 2009

Onkel Kånkel

Onkel Kånkel har spolat för sista gången.
Självfallet måste detta uppmärksammas.
Onkel Kånkel eller Håkan Florå, som han egenligen hette, har avlidit i en hjärtsjukdom endast 47 år ung.

Första gången jag hörde Onkel Kånkel and his kångelbär (den som inte vet vad DET är får slå upp det i närmaste uppslagsverk) var 1983/1984. Minns faktiskt inte exakt, men det var hemma hos en kompis i Stjärnhusen. Han diggade. Jag var mållös. Grannen bankade på dörren och röt "stäng av den där djävla skiten! Nu!".

Bandet hade tydligen bildats i Kalmar 1979. Min kompis påstod att han köpt skivan på dåvarande Rockmagasinet av han som sjöng i bandet. Det vill säga Onkel Kånkel him self. Ryktet gör alltså gällande att Onkel Kånkel bodde och arbetade i Örebro en tid. Han skulle ha arbetat som vårdbiträde. Hur detta är sant eller inte vill jag inte ge min in i att diskutera. Ta det som en skröna - sann eller falsk. Personligen jobbade jag med en person som hette Håkan på Norra Sjukhemmet i 80-talets början, men... det är många som heter Håkan...

Onkel Kånkels musik... ja... enkelt förkarat för de som inte hört så låter det som en pervers Eddie Meduza och det säger inte lite...
För er som inte vet vem Eddie Meduza är så... ja, kolla på youtube.
Sedan dörjde det några år och 2002 jobbade jag med att montera basstationer för mobiltelefoni i Kumla. Där fanns det två grabbar som gladeligen dundrade Onkel Kånkel på bergssprängaren. Eller så alternerade de med Frank Zappa. Jag brände varsin cd med blues. De blev helt extas över en låt och drog in till Najs Prajs efter skiftet och köpte Doyle Bramhall II Green Light girl. Ganska långt från Onkel Kånkel...

Pervers?
Galen?
Geni?
Det får man lyssna och avgöra själv. Nej, jag tänker INTE länka någon Onkel Kånkel från youtube. Där går min gräns.

Inga kommentarer: