tisdag 25 augusti 2009

Bäst på tv

Jag måste bara.
Jo, jag vet – det ska vara en blogg om film och musik.
Men nu kan jag bara inte motstå…

Alla jag har ”informerat” om denna tv-serie har fullkomligen älska den. Den är välgjord, smart och har en hyfsat manus. Inte undra på det. Manusförfattarna har bland annat jobbat med tv-serier som Sex Feet Under, Vänner och Spin City.
Vad sjutton pratar jag om då?
True Blood givetvis.
Säsong ett har tidigare visats på Canal +, men nu har tydligen SVT vunnit dragkampen om det bästa som hänt tv på många år. Alltså… ja… det förutsätter ju att du gillar vampyrer med en skvätt övernaturlig synskhet inbakat.
Handlingsmässigt befinner vi oss i en inte alltför avlägsen framtid där ett japanskt företag uppfunnit syntetiskt blod. En läskeblask/öltillverkare marknadsför flaskor fyllda med detta syntetiska blod och, vips, träder alla världens vampyrer fram och säger: jodå, vi finns och nu slipper vi bita nacken av er tack vare detta syntetiska blod. Ska vi leva i fred nu?
Detta är basen för själva tv-serien och handlingen utspelar sig kring en pub/sylta i södra USA där servitrisen Sookie Stackhouse (Anna Paquin) arbetar. Hon har en egenhet. Hon hör vad alla tänker – alla utom vampyrerna och när den 300 år unge Bill Compton (Stephen Moyer) kommer på besök faller hon som en fura…
Så detta är grunden för tv-serien. Och så medverkar Alexander Skarsgård som vikingvampyren Eric.
Den är bra – jag lovar…
Onsdag 22.00 SVT 1.
Och tv-serien ska också finnas att se på SVT Play.
Sedan börjar också den bästa humorserien just nu att sändas på SVT2. Premiär i kväll för Little Britains amerikanska avläggare Little Britain USA. Är den bara ett uns i närheten av sin föregångare kan det bli hur bra som helst…


4 kommentarer:

Unknown sa...

Kollar du på Mad Men, det är den som är den BÄSTA serien på länge. Började faktiskt kolla True Blood i veckan, inne i 4e avsnittet, är ännu inte helt såld, men det kommer väl.

Uffe sa...

Allting är relativt och tycke och smak är som baken - delad...
Matthew Wieners "Mad Men" följs inte eftersom farbror är så trött på söndagskvällar och jag föredrar att se tv-serier från dvd-box eftersom man då själv kan välja hur många avsnitt jag kan se på en gång. Inte biten av True Blood? Du blir...

Unknown sa...

Här är dina boxar

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=71893&lang=se&subsite=movies&&ref=

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=75165&lang=se&subsite=movies&&ref=

Uffe sa...

Tack Daniel!
Men... som det är just nu dimper det ned nästan mer filmer och dvd-boxar från filmbolagen än vad jag mäktar med. Just nu prioriterar jag första säsongen av Eli Stone och en recension av 70-talsklassikern Rockford tar över är på väg in på bloggen.
Jag ska ha dina tips i åtanke eftersom Nordisk film som distribuerar tittkopiorna för Noble inte är så värst generösa just nu...