söndag 20 september 2009

Pärlorna i Hallsberg

Det var med delvis nytt band som Bela Svärdmark äntrade scenen på hotell Stinsen i lördags.
Premiärstart var det också för höstens program med Hallsbergs jazz och bluesklubb.
Tung blues med Fleetwood Mac i första rummet stod på kvällens meny. Och så blev det också…
Vet inte när jag senast såg bandet på sådant glatt spelhumör. Nye sångaren Morgan Andersson är också ett rejält lyft för bandet. Rent sångmässigt har det faktiskt aldrig låtit bättre!
Nye kompgitarristen gjorde dock inte så mycket väsen av sig, men det ska ju inte en kompgitarrist göra heller. Eller hur?
För er som hörde The Blue Pearls på saligt avsomnade Royal Arms kan det meddelas att bandet nu låtar ännu bättre och Bela Svärdmark har lagt i ytterligare en växel som gitarrist.
Deras version av ”The Green Manalishi” fullkomligt glödde! Faktum är att Peter Green anno 2009 själv inte är i närheten av kunna leverera en liknande version.
The Blue Pearls är ett band som SKA upplevas live även om deras platta Watch Out fått bra recensioner i bland annat engelska Blue Print.
Det är bara att beklaga att inget skivbolag nappat på att ge plattan en bredare distribution!
Nu är det Ronneby och därefter Stockholm nästa för bandet…
När de lirar i närheten av Örebro igen? Tja, missade du chansen att se bandet live i Hallsberg kan det tyvärr dröja ett tag till nästa gång…


15 kommentarer:

Anonym sa...

Har du slutat på Allehanda?

Uffe sa...

Svar ja.
Hur, vad och varför kommer jag en dag att berätta om och berättelsen kommer att innehålla pennalism, mobbning och rövslickeri.
Kan bli en storsäljare i vilken bokhandel som helst 2010...

Anonym sa...

Shit, vad spännande!

Anonym sa...

Anse den köpt.

Uffe sa...

Väntar bara på rätt tillfälle.
Boken skulle kunna användas i utbildning av nya journalister. Tonvikt på att "ge-fan-i-att-skriva-och-fika-i-stället-med-rätt-personer-på-redaktionen". Undertitel - en genväg till gräddfilen eller journalistik handlar inte om att kunna skriva utan om hur man förvalta sin egen person gentemot chefer.

Anonym sa...

Tragiskt om det stämmer.

Kafka sa...

stämmer tyvärr läs NA 's reportage räcker som bevis Undra om vissa verkligen har journalist utb.?? eller ref som skribent i nån skoltidning. När dom fått jobbet på NA!

Anonym sa...

Kafka: Syftar du på någon särskild artikel?

Kafka sa...

läs rec om U2 o se kommentarerna läsarna ger Den talar för sig själv läs svaret på artikeln också som skribenten svara arga läsare.

Kafka sa...

Om den mannen har journalistisk utb. på journalist högskolan då är det kris för tredje statsmakten Ett journalistiskt fördömme kanske :-))

Kafka sa...

Har du Ulf H lyckades åstakommit läsar storm nångång eller har du alltid varit korrekt påläst o saklig?

Uffe sa...

Det var nån greve någongång som inte gillade att jag hade åsikter om hur man spelade Rolling Stones och så blev jag kallad gubbslem efter att ha ifrågasatt Sahara Hotnights som avslutande band på Örebro Guitar Days. De har ju inte direkt gjort sig kända som instrumentalister. Annars har jag bara blivit mordhotad efter en konsert med Chapter Two och hotad med stryk på bio för att jag påpekade att jag ville se och höra filmen. Efteråt när jag ställde mig upp var jag ungefär ett huvud längre än "satungen som inte kunde hålla käft" och uppskattningsvis 20 kilo tyngre... han drog snabbare än en avlöning...

Uffe sa...

Det finns säkert band som "Åtta bir ti min far" som skulle vilja banka skiten ur mig en mörk natt med ett basebollträ... Jag har alltid sagt vad jag tycker och varför. De faller ibland inte i god jord och det har blivit en del anonyma brev från personer med falskt namn. Börjar dock kunna ringa in vem som är Jannie Schwartz... väntar bara på rätt tillfälle att "dra ned brallorna" på de herrarna...

Kafka sa...

"Börjar dock kunna ringa in vem som är Jannie Schwartz..." ??? Är det nån anonym avs. eller liknande du åberopar Ulf? I ditt yrke att skriva offentligt är det väl nästan kutym att få arga brev från arga ledsna besvikna läsare. Men att skriva anonyma hot är väl ett bevis på rädsla o dåligt självförtoende hos den anonyma. Är väl bara o skratta åt krakarna o inte bry sig. Idag skulle det vara lätt tex. att identifiera mig via IP nr Men då skulle charmen försvinna. Och måste beundra dig som tar emot anonyma inlägg här Är mycket starkt och vågat. Inte som NA gör när det hettar till "endast för inloggade att kommentera"

Uffe sa...

Ja, Jannie Schwartz var en anonym avsändare på ett brev jag fick för några år sedan. Varken Skattemyndigheten eller polisen kunde hitta personen. Tonen i brevet var mycket hotfull typ "jag vet var ditt hus bor" och polisen uppmanade mig att genast kontakta dem om jag fick ett liknande från samma icke existerande person.
Örebro är tyvärr en liten ankdamm där man inte får tycka och tänka om man inte har en betydelsefull släkt och eller pengar i ryggen. Sådant har jag i alla år gett blanka fanken i och det har retat gallfeber på vissa av stadens ryggdunkare.
IP-nummer... ja det är samma sak med moderna skrivare. Pappret som skrivaren skriver på blir märkt med skrivarens id-nummer. Går också alldeles utmärkt att spåra...