måndag 28 september 2009

Conventum söndag

Världens Barn är Radiohjälpens största kampanj.
I söndags var det Världens Barn Gala på Conventum i Örebro.
Konferencier Ingemar Olsson med kvinnlig hjälpreda.

Det är inte alla barn som har tak över huvudet, kläder på kroppen och som får mat varje dag. Så ser det ut i stora delar av vår värld. Tyvärr.
Därför arrangerar Radiohjälpen Världens Barn och förra året arrangerades kampanjen för tionde gången och inbringade då mer än 81 miljoner. Då fick 48 organisationer del av dessa pengar till 135 olika projekt välden över.
Anledningen till att jag befann mig där var att min dotter Evelina tycker om att sjunga och gör så i en kör. Det var just den kören som Ingemar Olsson valt att ha med sig på Conventums scen i söndags.
Efter ett lite lagom rörigt och försenat soundcheck var det dags för Evelinas scendebut. Röd t-shirt och blå jeans var instruktionerna till scenklädsel. Inte lätt för en tjej som i vanliga fall vägrar att ha på sig jeans. Men det gick… till slut… fråga mig inte hur… ska ta jobb som medlare i Mellanöstern vilken dag som helst…
Matsäck: hemmagjord pizza, banan och äpplen med hemmagjord cola som dryck.
En lite smolk i glädjebägaren var Ingemar Olssons bemötande.
– Hej Ingemar! Jag har med mig en bra kamera i kväll. Så om du vill ha lite bilder så… sa jag och höll upp en gigantiska fotoväska.
– Fråga inte mig! Jag vill inget veta! sa han bara snäsigt och vände på klacken och gick.
Jaha… tack så väldigt mycket för det bemötandet.
Eller var det bara alla år med hög musik som gjorde sig påmind med ett hörfel som resultat?
Hur som helst var det knappast så trevligt gjort.
Hade mer tänkt mig ett:
–Okej, om du får några bra bilder kan du väl mejla mig. Har du min mejladress?
Eller nått liknande.
Men icke så…
Får se om jag skickar en bild i alla fall.
Världens Barn Gala var dock proffsigt arrangerat och med artister som Amy Diamond, bröderna Rongedal och Markus Fagervall. Det lokala inslaget stod Motherlode och Ingemar Olsson för.
Nu hörde vi bara genrep med bröderna Rongedal och Amy Daimond och scenframträdandet med Markus Fagervall, kören Svart på Vitt och Ingemar med kör.
Sedan var det så trött bland de Hjeltingska deltagarna att både Evelina och storebror Viggo ville hem, läsa saga och lägga sig.
Skulle dock inte ha något emot att besöka galan även nästa år. Då med förhoppningsvis mer kvällspigga barn.

2 kommentarer:

Ingemar Olsson sa...

Uffe!

Nu har jag läst din blogg och förstår hur du missuppfattade mej i söndags
Men det var din upplevelse och du har förstås rätt att dela den med hela världen!

Så här upplevde jag samma situation:

Du kommer och frågar mej om jag kan ge dej tillstånd att ta bilder på artisterna under kvällen

Jag svarar - inte "snäsigt", utan med glimten i ögat:

- Fråga mej inte, så vet jag ingenting

Innebörden är att jag personligen har inget emot att du tar hur många bilder du vill.
Men jag har inte mandat att ge dej tillstånd att fota övriga artister.

Om du frågar officiellt måste jag säga ifrån. Jag kan inte svara för alla andra.
Men med glimten i rösten är mitt svar alltså "gör som du vill".

Jo, min hörsel är NÅGOT nedsatt efter alla högljudda gig jag gjort. Men jag hörde din fråga hur tydligt som helst.

Jag bloggar inte och kan inte tala om för hela världen hur jag upplevde dej och din fråga.

Jättekul blogg för övrigt. Schyssta bilder och lättflytande språk. Jag är hedrad och glad att Evelina är med i kören!

JAG kan också misstolka vad folk säger, so no hard feelings.
Ska dock bli skönt när / om din kommentar om den "snäsige" (häpp!) programledaren försvinner från nätet.

Miss Decibel sa...

Tänk vilken magik det uppstår när två tinnetus ynglingar möts :P Ingemear tänk på Ulf kan ha en hörselskada också hahahh :-))