fredag 16 april 2010

Utan riktig stuns

Arctic Outbreak
1 2 3 4 5

Regi: Mark A Lewis.
I rollerna: Val Kilmer, Martha MacIsaac, Anne Marie DeLuise, Aaron Ashmore, Steph Song, Kyle Schmid, Viv Leacock, William B. Davis, Sebastian Gacki.


Av någon märklig anledning har The Thaw, som filmen heter i original, fått den svenska titeln Arctic Outbreak.
Varför? Ja… det vet nog bara den på filmbolaget som bytte namn… kanske.
Vi befinner oss platsmässigt i Yukon, mellan Alaska och nått som i Kanada kallas för Northwest Territories. Geografiskt ligger Yukon på samma breddgrad ungefär som södra Grönland och typ, Umeå, i Sverige. Här strövar isbjörnen fritt, till skillnad mot Umeå… även om det går myter om vad som finns i den svenska vildmarken.
Här, i Yukon, forskar Dr David Kruipen (Val Kilmer) om den globala uppvärmningen. Han har upptäckt någon. Något som inte är bra, varken för mänskligheten eller för planeten Jorden.
En dag kommer hans dotter Evelyn (Martha MacIsaac) på besök. Helikoptern hon färdas med landar och…

Arctic Outbreak ska vara en thriller, men personligen har jag aldrig upplevt något mer sömngångaraktigt än den här filmen. Skulle möjligtvis vara Tarkovskijs Offret
Men, det finns en scen som gör hela filmen. Faktum är att jag nästan svimmade i fåtöljen. Nej, jag överdriver inte! Jag höll på att tuppa av av hjärtklappningen som uppstod. Jo, jag är helt allvarlig! Ingen skämt!
Anledningen var en scen i ett kök innehållande en infekterad arm, en köttyxa och Viv Leacock som i filmen spelar piloten Bart. Något liknande hoppas jag att jag slipper få uppleva. Hade faktiskt fysisk ont i flera minuter efteråt.
Annars är Arctic Outbreak tyvärr ännu ett bevis på att Val Kilmers skådespelarkarriär är i dalande.
Blu-ray-formatet kommer här lite till sin rätt med tanke på landskapet och isbjörnarna.
Mer säger jag inte…
ULF HJELTING



Inga kommentarer: