fredag 8 januari 2010

Överskattad

Inglourious Basterds
1 2 3 4 5

Regi: Quentin Tarantino.
I rollerna: Brad Pitt, Mélanie Laurent, Christoph Waltz, Eli Roth, Michael Fassbender, Diane Kruger, Daniel Brühl, Til Schweiger, Gedeon Burkhard, Martin Wuttke, Sylvester Groth.

Det är inte mycket som behållits från Castellaris original från 1978. Själva grundidén har bevarats, men sedan är det en helt annan film med en viss ändring i filmtiteln. Bastards har blivit basterds…
Vi befinner oss i det ockuperade Frankrike under Andra Världskriget. En grupp amerikanska soldater med judisk härkomst gör allt för att ställa till det för de tyska trupperna. När gruppens ledare Aldo Raine (Brad Pitt) får reda på att självaste Adolf Hiltler (Martin Wuttke) tillsammans med bland annat Joseph Goebbels (Sylvester Groth) och några andra ”kompisar” ska gå på galapremiär för en ny film vet han precis vad han ska göra.

Nej, jag förstår inte hypen inför den här filmen…
Ja, jo… den är väl sevärd och så och Tarantino vet hur man gör film, men något lysande mästerverk är det inte.
Faktum är att jag föredrar Castellaris föregångare och när Tarantino ger sig på att leka med verkligheten kring Hitlers liv blir det inte särskilt trovärdigt.
ULF HJELTING

5 kommentarer:

Meny idag sa...

Samma lokala artikel som låg överst igår. Dessutom har man uppdaterat med en filmrecension skriven av TT Spektra och en text där Joakim Johansson skriver om sig själv.

Meny idag sa...

Samma lokala artikel som låg överst i förrgår, en text inför en konsert som ägde rum igår.

Uffe sa...

Som sagt... jag är inte längre delaktig i de där klavertrampen och är jävligt glad för det.
Låt lallarna hållas.
Mina filmrecensioner kommer från mig och ingen annan.
Nu tar jag nya tag inför nya jobbet på måndag. Tips mottages på ulf.hjelting@comhem.se

Anonym sa...

Jag gillar den här filmen. Öppningsscenen är fruktansvärt spännande.

Uffe sa...

Anslaget är bra, men sedan...