tisdag 19 januari 2010

Dataanimeringen lyfter filmen

G. I. Joe The Rise Of Cobra
1 2 3 4 5

Regi: Stephen Sommers.
I rollerna: Channing Tatum, Denis Quaid, Rachel Nichols, Christopher Eccleston, Joseph Gordon-Levit, Sienna Miller, Adewale Akinnuuoye-Agbaje, Byung-hun Lee, Arnold Vosloo, Marlon Wayans.

Går det inte att göra film av dataspel eller tecknade serier, så kan man alltid göra det på leksaker…

Nanoteknologi som kan användas som vapen är på villovägar och riskerar att hamna i händerna på personer som inte är särskilt goda.
Vapenfabrikören James McCullen (Christopher Eccleston) som äger företaget MARS har bygg in denna teknik i fyra stridsspetsar som han sålt till NATO. Amerikanska armén med Duke (Channing Tatum) och Ripcord (Marlon Wayans) får i uppdrag att leverera dessa. Det är då det otänkbara inträffar.
Duke och Ripcord blir överfallna av Baronessan (Sienna Miller) som är på jakt efter McCullens fyra stridsspetsar. Var och med en kraft att förgöra en hel stad…

Vore det inte för all maffig dataanimering så… då vore det inte mycket till film. Det finns några riktigt hisnande scener där bland annat Eifeltornet i Paris så att säga kommer ”på lut”.
Tyvärr måste jag säga att det här med ”G. I Joe” gått mig helt förbi, men så är det en stund sedan jag befann mig i åldern då actionfigurer stod högst på önskelistan. Visst, jag har barn men de är lite för unga för den här typen av filmer.
G. I. Joe The Rise of Cobra är mycket yta med väldigt lite innehåll och med en attans massa dataanimering. Var beredd på en rungande form- och färgexplosition.
ULF HJELTING

Inga kommentarer: