söndag 24 januari 2010

Enbart för de insatta

Il Divo
1 2 3 4 5

Regi: Paulo Sorrentino.
I rollerna: Toni Servillo, Anna Bonaiuto, Giulio Bosetti, Flavio Bucci, Carlo Buccirosso, Giorgio Colangeli, Paulo Graziosi.


Näää… jag fattar inte. Inte ett dyft.
Men så är jag förkyld som en liten iller…

Il Divo är i mina (febriga) ögon endast en film för de redan insatta.
Och med insatt menar jag de som har en rejäl dos förkunskap om italiensk inrikespolitik, historia och samhällsstruktur.
Vi som INTE har det är, för att vara snäll, helt ”lost in space” och har ingen eller mycket liten behållning av Il Divo.

Il Divo ska beskriva Giulio Andreottis liv. Här gestaltas han av Toni Servillo, som bland annat medverkat i Gomorra, och filmen beskriver Andreottis liv som politiker och hur han lyckades bli vald till Italiens premiärminister sju gånger. Detta är en film om maktfullkomlighet och om en politiker som är helt utan skrupler.
Tyvärr finns det sådana här politiker även i Sverige. Jag vet. Jag har tyvärr träffat några…

Som film har Il Divo en hel del brister. Främst för att den berättar historien om Andreotti på ett sådant sätt att man förutsätter att ”alla” vet alla turer och kringelkrokar som hände i hans liv.
Jag vet det inte.
Kanske det finns betydligt mer insatta personer här i Sverige som gör det och då är det bara att säga grattis till dessa.
Framför Il Divo sitter jag bara som ett enda stort frågetecken och ja… visserligen är jag förkyld som skridsko, men… nej.
Det här är en film för de redan insatta och en film som borde ha stannat på den italienska filmmarknaden.
ULF HJELTING

5 kommentarer:

Har han ens gått gymnasiet? sa...

Joakim Johanssons senaste blogginlägg: "Senaste vecka var min roligaste arbetsvecka like ever."

Uffe sa...

Den "lille hoben från Kumlas" akademiska meriter är mycket mediokra.
Men... har man bara en brun tunga så klarar man sig bra ändå. I hans fall måste det smaka rejält med skit i munnen när han går och lägger sig...

Anonym sa...

Inte konstigt att alla Allehandahaters samlas här. Deras site är ju som gjord för att stoppa kritiska kommentarer.

Anonym sa...

Joakim Johansson verkar ha petats från Meny. Någon som vet något om detta?

Uffe sa...

Allt kritiskt har tagits bort på Menysajten. Jag tänker inte ta bort något kritiskt på denna blogg. Om någon inte gillar det jag skriver i en recension eller inte håller med mig. Ja, då är det den personens åsikt. (Vi har fortfarande åsiktsfrihet i detta land, även om det finns de som vill begränsa den).
Förhoppningsvis kan vi via kommentarerna kanske mötas på halva vägen eller i varje fall få förståelse för varandras åsikter. Så... var kritiska. Kommentarerna ska var i nivå med mordhot för att jag ska ta bort dem.