måndag 13 oktober 2008

Joe - han som kan en massa


Ibland brukar jag vara på jakt efter något nytt att lyssna på. Särskilt som den musik jag gillar inte spelas i radio eller på tv, kan det vara lite si och så med att hitta nya artister.

Joe Bonamassa hittade jag efter en stunds letande på en rysk mp3-sajt. Jag slängde in en hundring svenska och laddade ned hans plattor. Det vara kärlek vid första lyssning! Ja, jisses vilken kille att lira gitarr! Han har hela spektrat, från racerfart med 100 toner per sekund till att hålla en ton som B. B. King.
Joe Bonamassa föddes den 8 maj 1977 i Utica New York. Pappa Bonamassa var själv musiker och drev en musikaffär. Han hade även en rejält stor skivsamling och det var med detta i ryggen som unge Joe började botanisera bland musikaffärens gitarrer och pappans skivsamling.
Snacka om förutsättningar för att lyckas. Att sedan Joe hade envisheten/fallenheten för att bli en exceptionellt bra gitarrist var ju inget som satt ivägen direkt.
Skivdebuten kom 2000 med plattan "A new day yesterday" (Ja, Joe är ingen inskränkt bluesfanatiker, utan har lånat låt och titel från Jethro Tull).
Sedan debuten har det i princip släppts en platta per år. Min personliga favorit är "You & Me" som kom 2006.
Jag hade faktiskt tillfället att se Joe Bonamassa spela på Rockland i Sala förra året. Försökte sälja en recension från det tillfället eftersom det var hans första turné i Sverige. Icke! Inte en tidning nappade på förslaget och då är Joe Bonamassa ansedd som en av världens bästa gitarrister. Det säger nog en hel det om hur det står till med de svenska dagstidningarna.
Nåväl... det intryck jag fick var att han är en fantastisk gitarrist, men att han måste ha övat sig genom sin barndom.
Måste bara bjuda på ett ljudprov. Från holländsk tv - "Bridge to better days" från plattan "You & Me".

2 kommentarer:

Antichrister sa...

Tjo,

Såg en live dvd med Joe för ngt år sedan, och jag håller med om att han är duktig som tusan, men efter halva konserten tappade jag fokus på musiken. Vet inte vad det var, men jag upplevde inte att han hade det där "flytet" som SRV, Blackmore, Marino eller Page har/hade.Sen är jag, precis som du en sucker för riviga gitarrer, men varierade hastigheter.

Sen måste jag tipsa om Devin Townsend. Lysande sångare/gitarrist i zappas gränländer. Även om han spelar in låtar som är dödsmetall med brölsång ända till snälla poplåtar med vacker stämsåmg är han klockren. http://www.youtube.com/watch?v=gyVuheZx4BQ

Uffe sa...

Jag kan garantera att Joe Bonamassa måste upplevas live. I Sala körde han bland annat ett helt set på akustisk gitarr och han var grym. Riktigt grym. Måste kolla Devin. Kommer snart med ett inlägg om gitarrfantomen Tommy Emmanuel som uppträder i Avesta den 8 november.