söndag 12 oktober 2008

En gitarr, ett kungarike för en gitarr






För den blygsamma summan av 5 500 riksdaler kan en Vintage Icon Lemon Drop Peter Green style bli din. Blygsam summa? Ja, om man jämför vad en liknande från Gibson skulle kosta är detta rena fyndet. En gitarr från Gibson custom shop kostar minst 30 000 och då snackar vi en helt vanlig Gibson. Ingen specialmodell.


Gitarrmagasinet Fuzz är helt exalterade över guran och så har det varit i de alla recensioner jag läst om gitarren. Alla är lyriska. Både över utförandet och förhållandevis rimliga priset. Stig på JAM i Örebro har lovat ta hem en sådan och kompisen Bela har lovat pensionera sin Gibson Les Paul 57´ om denna Vintage är så bra som det utlovas.


Personligen har jag bara lirat på en "vanlig" Vintage Les Paul och den satt som gjuten i handen. Fotografen Anders på jobbet har köpt en och låtit banda om den. Han är mycket mycket nöjd. Hans kompis i Sandviken har köpt en direkt från England "och har hittills inte hittat något fel på den. Till och med intoneringen är perfekt".


Inte hittat något fel... det är kanske så enkelt att Trev Wilkinson nu säljer bra gitarrer till det priset som det ska vara. Gibson och Fenders rövarpriser som motsvara två hela månadslöner är kanske helt enkelt ocker. Säger som gitarrfenomenet IA Eklundh "Jag har aldrig betalat mer än 3 000 för en gitarr och det skulle aldrig falla mig in att gör det".


"Om jag hade pengar..." tror det var Jan Malmsjö som joddlade det i rollen som Tevje i "Spelman på taket".


Just det... om jag hade pengar... Säger som min mormor brukade säga "Du kan önska dig i ena handen och skita dig i den andra och se vilken du får mest i"

2 kommentarer:

Pangbruden sa...

Hej hopp Jag har tipsat om dig i min blogg.. vet att jag har en del läsare som skulle tycka din var intressant..

Ett tips.. öppna upp bloggen så alla kan kommentera och inte bara vi med blogspotkonton.

Lotta vet hur man gör.. Inställningar går man in under..

Uffe sa...

Tack!
Hoppas någon tycker det kan vara intressant med nördigt gitarrsnack. Risk finns att det kan gå till en nivå där det avhandlas vilken strängtjocklek som passar bäst till Fender och Gibson.
Ok. Ska låsa upp för alla.