måndag 29 mars 2010

Omvälvande

Ghost Whisperer
Säsong fyra
1 2 3 4 5

Regi: Erik Laneuville/ Peter Werner/ Steven Robman/ Gloria Muzio/Ian Sander.
I rollerna: Jennifer Love Hewitt, Jamie Kennedy, David Conrad, Jay Mohr, Camryn Manheim, Christoph Sanders, Kust Caceres.

Säsong tre slutade med att Melinda och vännerna ska passera över en väg. De är sex personer. Skuggorna som föll över vägen är… fem. Vem har ingen skugga?
Snygg cliffhanger.
Hur startar då säsong fyra? Ja… att avslöja handling i en recension är något av det grövsta fel man kan göra. I filmvetenskapliga termer brukar man prata om ”anslag”, det vill säga filmens/tv-seriens början och en par tre minuter in. Ungefär så lång tid det tar att presentera protagonister och antagonister.
Att avslöja ett slut är snudd på dödsstraff…
Hur gör jag för att inte avslöja för mycket, då?
Jag kan säga så här… det händer en hel del i säsong fyra av Ghost Whisperer och… ja, det blir en del rejäla godbitar för er som gillar den här serien. Några kommer, några går, en del ändrar utseende, men spökena – de består…

Personligen är jag fast – både för Ghost Whisperer och i dvd-box-träsket. Att titta på tv-serier på tv har blivit en plåga och jag vill själv styra hur många avsnitt och även NÄR jag vill kolla. Att vänta en hel vecka på ett nytt avsnitt funkar inte för min del. Jag vill ha allt och jag vill ha det nu… fanken… det där blev ju ett citat från en Queen-låt. Hoppsan.
Tv-serier ses bäst på dvd och från box.
Och nu befinner jag mig nästan i limbo i väntan på nästa säsong av Ghost Whisperer.
Det här blir bara bättre och bättre.
Tycker du att en fyra i betyg är en överdrift?
Jaha… en fråga bara: har du sett hela säsongen?
ULF HJELTING



Inga kommentarer: