söndag 14 februari 2010

Varför Guldbagge till Kjelle?

Bröllopsfotografen
1 2 3 4 5

Regi: Ulf Malmros.
I rollerna: Björn Starrin, Tuva Novotny, Kjell Bergqvist, Johannes Brost, Michael Nyqvist.


Kan inte säga att Ulf Malmros tillhör favoriterna bland svenska regissörer och manusförfattare. Inte efter det att han snodde en kortfilmsidé rakt av från mig och en kompis. Filmen han gjorde ingick i en serie kortfilmer inför millenniet skiftet och var en karbonkopia av Sylvesters Julafton. Rent plagiat.
Därför har jag otroligt svårt för Ulf Malmros och ställer min alltid frågan ”vilken stackars jävel har han snott manus av den här gången?”.

Men, jag måste faktiskt erkänna att tvåfaldigt Guldbaggebelönade Bröllopsfotografen var helt okej. Med undantag för ett utropstecken dock - Kjell Bergqvists Guldbagge för Bästa manliga biroll.
Visst, Kjell är bra och gör det han ska, men… han gör ju samma roll om och om igen. Samma tonfall, samma minspel, samma sätt att leverera repliker, samma… Kjell Bergqvist.
Missförstå mig rätt nu. Jag gillar Kjell Bergqvist. Han är en klippa.
Men det han gör i Bröllopsfotografen är inget speciellt eller unikt. Karaktären Jonny Björk är visserligen intressant, men frågan är om Kjell Bergqvist gör den så intressant att det är förtjänt med belönas med en Guldbagge?

För den som inte har en aning om vad Bröllopsfotografen handlar om kommer här en kort resumé:
Robin (Björn Starrin) bor i Molkom i mörkaste Värmland. Här finns absolut ingenting att göra, förutom att hålla koll på nya dvd-släpp varje tisdag på videobutiken. Stan stinker bokstavligen av skit på grund av sulfatfabriken och Robin vandrar oftast runt med sin kamera. En dag kommer den avdankade film- och tv-stjärnan Jonny Björk till byn. Han turnerar med en uppsättning av Doktor Glas. Robin råkar vara den enda åskådaren i publiken just den kvällen… Sedan upptäcker Jonny Robins talang som fotograf och resan bär mot Stockholm och Djursholm.

Vid Guldbaggegalan fick Ulf Malmros en Guldbagge för Bästa manus.
Ja, nej, ja, jo… äh! Jag tänker inte gå in på vad jag tycker om det.
Men som film har Bröllopsfotografen vissa poänger och bjuder också på ett och annat skratt.
Vad jag inte begriper är att inte Mats Olofsson fick en Guldbagge för Bästa filmfoto, typ.
Lite kul med ett så fantastiskt foto i en film som handlar om en fotograf.
Kan det vara genomtänkt? Näää…
ULF HJELTING

2 kommentarer:

Mats L sa...

Släpp det. Visst, vi blev uppkörda på det där men jag måste ändå tillstå U M inte är helt talanglös. Smala Sussie är en liten pärla. Oförskämt rolig.

Uffe sa...

Frågan är bara vad som är hans arbete och vad som han snott från andra?
Men, det var ju som de sa på SVT - "en idé kan man aldrig skydda". I herr Malmros fall var det en direkt plankning av "Sylvesters Julafton". Tänk så här... tänk om "Sylvesters Julafton" visats som sådan där 2000-årskiftesfilm, då kanske det hade varit du eller jag gjort en "Smala Sussie" i stället.
Skurkar och personer med vassa armbågar som vandrar bokstavligen över lik för att nå dit de vill ska man bara dra ned brallorna på vid rätt tillfälle.